Pemulihan untuk sakit tekak

Pemulihan untuk sakit tekak

Alahan, selesema, jangkitan selesema dan sakit semua boleh menyebabkan sakit sakit tekak. Menghentikan kesakitan mungkin akan menjadi nombor satu pekerjaan. Ia boleh membuat ia sukar untuk bercakap dan menyakitkan untuk ketawa atau batuk. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan.

1) Belajar bagaimana keadaannya: Beberapa penyebab sakit tekak memerlukan doktor dan preskripsi untuk merawat. Satu contoh yang baik adalah tekak strep. Jika tidak dirawat, ia boleh menyebabkan masalah yang mengancam nyawa, termasuk kerosakan ke jantung.

2) Berkumur: Campurkan satu sudu teh garam ke dalam secawan air cukup panas untuk membubarkan tetapi tidak begitu panas ia akan membakar mulut anda. Berkumur ini di bahagian belakang tekak anda untuk sekurang-kurangnya satu minit. Jika anda seperti saya, anda mungkin perlu untuk meludah keluar dan jangan sekali lagi untuk bertahan lama. Jangan telan air masin, kerana ia boleh menyebabkan loya dan muntah-muntah.

3) kot ia: Terdapat beberapa cara anda boleh mencapai ini, bergantung kepada tahap kesakitan, kesihatan anda secara keseluruhan dan apa yang ada. Setakat ini kaedah yang paling lazat adalah bahagian yang sama madu dan jus lemon. Campuran mereka dengan teliti, kemudian mengambil satu sudu pada satu masa. Anda boleh mengulangi ini sekali satu jam seperti yang diperlukan. Tidak memberi apa-apa dengan madu di dalamnya untuk kanak-kanak di bawah dua.

Akar likuoris adalah satu lagi cara yang baik untuk kot sakit tekak anda. Terdapat beberapa cara ini boleh digunakan. Tablet DGL, bahagian-bahagian aktif herba tolak gula, boleh dikunyah dan ditelan. Mereka rasa dahsyat, tetapi ia akan kot saluran pencernaan keseluruhan. Anda juga boleh membuat merebus akar itu sendiri. Akar segar adalah yang terbaik, tetapi kering boleh digunakan. Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, jangan gunakan likuoris. Jika anda kencing manis, semak dengan doktor anda. Anda mungkin akan terhad kepada tablet DGL.

Marshmallow adalah alternatif kepada likuoris. Ia tidak begitu kuat, yang menjadikan ia pilihan kedua. Walau bagaimanapun, jika kesihatan atau umur anda menghalang anda daripada menggunakan remedi di atas, ia adalah pilihan kedua yang baik. Ingatlah bahawa saya menulis mengenai tumbuhan, bukan yang konfeksyen bakar pada api kem.

4) ubat penahan sakit: Di kaunter ubat penahan sakit boleh membantu, tetapi tidak semua orang mahu menggunakannya. Kulit pokok willow boleh membantu kedua-dua melegakan kesakitan dan mengurangkan sebarang keradangan. Jika anda alah kepada aspirin, anda mungkin alah kepada kulit pokok willow, namun.

5) Melawan: Jika ia adalah alahan, antihistamin dan / atau decongestant adalah idea yang baik. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, beberapa ubat-ubatan ke kaunter adalah dilarang. Lemon balsem boleh menjadi alternatif yang baik, walaupun ia boleh mengambil sedikit masa sebelum anda melihat perbezaan.

Jangkitan boleh dibantu oleh bawang putih, walaupun anda juga perlu berjumpa dengan doktor. Bawang putih mungkin mempunyai keberkesanan yang sama seperti penisilin lemah. Terdapat beberapa interaksi dadah, termasuk pencair darah, jadi pastikan untuk memberitahu doktor anda jika anda mengambilnya.

Terdapat dua herba yang penggalak imun popular. Salah seorang daripada mereka yang berkenaan, yang lain adalah pasti tidak. Goldenseal digunakan terutamanya untuk aduan pencernaan dan tidak berguna dalam situasi ini. Echinacea boleh menjadi pertaruhan yang lebih baik, tetapi tidak mengambil ia, setiap hari tetap. Jika anda telah terdedah kepada penyakit atau merasa satu datang di atas, dengan mengambil herba ini mungkin berguna. Walau bagaimanapun, jika anda mengambil ia setiap masa, ia boleh menyebabkan masalah sistem imun, dan bukannya meningkatkan ia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar